Spraw, by Twoi pracownicy byli lepszymi liderami

0
319
Spraw, by Twoi pracownicy byli lepszymi liderami

Firmy dobrze prosperują, gdy ich pracownicy są w stanie przejąć odpowiedzialność za swoje działania i rozumieją, że mają bezpośredni wpływ na sukces firmy. Jednak niektórzy pracownicy mogą nie posiadać umiejętności potrzebnych do tego, aby stać się liderami, a innym może brakować pewności siebie lub poczucia wsparcia ze strony pracodawcy.

Pozwalaj im na popełnianie błędów i rozwiązywanie problemów

Zaufaj im na tyle, aby popełniali własne błędy. To, że ty możesz rozwiązać problem, nie oznacza, że powinieneś to zrobić. Widziałam już, jak brak zaufania przybiera postać perfekcjonizmu. Ważne jest, aby widzieć perfekcjonizm takim, jakim jest: lękiem o wyniki. Kiedy złagodzisz niepokój o wynik, Twoi pracownicy poczują zaufanie i będą mogli podjąć działania.

Deleguj odpowiedzialność i uprawnienia

Nie zatrzymuj władzy i odpowiedzialności dla siebie. W miarę jak członkowie zespołu zdobywają zaufanie, nagradzaj ich dodatkowymi uprawnieniami do podejmowania decyzji, mentorowania nowych pracowników i budowania zespołów w zespole. Zaufani członkowie zespołu powinni być w stanie samodzielnie prowadzić i inicjować projekty przy minimalnym nadzorze ze strony zespołu zarządzającego.

Niech uczestniczą w spotkaniach networkingowych

Ostatecznie, silne przywództwo sprowadza się do komunikacji. Wielu pracownikom brakuje umiejętności miękkich, które pozwoliłyby im rozwijać się w roli liderów. Dlatego też zachęcam pracowników do jak najczęstszego uczestnictwa w konferencjach i wydarzeniach branżowych. Umiejętności interpersonalnych praktycznie nie da się nauczyć inaczej niż poprzez działanie. Wielu pracowników nigdy nie miało okazji nawiązać kontaktów w profesjonalnym środowisku.

Daj im możliwość kształcenia siebie i innych

Daj swoim pracownikom przestrzeń do projektowania własnych szkoleń i planów rozwoju zawodowego. Rozwijając się i kształcąc innych – oraz tworząc struktury, które pozwolą im to robić jak najefektywniej – pracownicy nieuchronnie będą zmuszeni do zastanowienia się nad własnym rozwojem, a w trakcie tego procesu będą bardziej skłonni do ewoluowania w kierunku liderów, którymi chcą być.

Przywództwo przez przykład

Przewodź poprzez wizję i działanie. Nikt nie lubi marzeń bez planu. Pokaż swojemu zespołowi, że Twoje marzenie jest żywe, pracując nad nim codziennie. Niech wiedzą, że są częścią Twojego marzenia i że bez nich się ono nie powiedzie. W ten sposób tworzysz kulturę wsparcia, która zachęca ich do pracy nie tylko dla siebie, ale także dla ludzi wokół nich.

Zachęcaj ich do podejmowania inicjatywy

Daj swoim podwładnym większą autonomię. Skup się bardziej na tym, aby pozwolić im przejąć odpowiedzialność i zaangażowanie za decyzje, a mniej skupiaj się na własnej potrzebie dodawania wartości. Postaraj się również stworzyć sprzyjające środowisko, w którym nowe pomysły są mile widziane, a ludzie mogą poszerzać swój zestaw umiejętności. Zachęci to pracowników do korzystania z własnej inicjatywy i uwolni ich maksymalny potencjał.

Wyciągnij ich poza ich strefę komfortu

Pozwól im pracować poza ich strefą komfortu. Niech wykonują zadania, które najprawdopodobniej są dla nich przerażające lub nieznane. Pozwól im zobaczyć swoją drugą stronę i docenić proces odkrywania nowych rzeczy o sobie. Upodmiotowieni liderzy wzmacniają innych. Wdzięczny pracownik staje się funkcjonalnym liderem, który w zamian stanie się lojalny i będzie kopiował Twój wspaniały przykład.

Odmawiaj mikrozarządzania

Daj swoim pracownikom swobodę w samodzielnym tworzeniu innowacyjnych pomysłów i procesów. Mikrozarządzanie tylko demoralizuje, ogranicza kreatywność i frustruje pracowników, co jest przeciwieństwem kultywowania liderów. W mojej firmie unikamy mikrozarządzania, stosując staranny proces zatrudniania. Ponieważ jesteśmy pewni naszych decyzji dotyczących zatrudniania, ufamy, że nasi pracownicy sami staną się liderami.

Pozwól im doskonalić się w nowych zadaniach

Lider może wzmocnić swoich pracowników, dając im więcej możliwości, do których w innym przypadku nie mieliby dostępu. To przemawia, kiedy poświęcasz czas, aby docenić sukcesy swojego zespołu i nagrodzić ich za to, dając im nowe zadania i projekty, które podnoszą ich umiejętności i poziom wiedzy. To daje im możliwość doskonalenia się w firmie i poszerzania swoich ról.