Podpis na karcie debetowej

0
383
Podpis na karcie debetowej

Obowiązek złożenia podpisu na karcie wynika bezpośrednio z umowy jaką zawieramy z bankiem. Zazwyczaj zapis taki znajduje się w regulaminie. Klient po otrzymaniu karty powinien niezwłocznie złożyć na niej taki sam podpis jak na umowie z bankiem. Niepodpisanie przez nas karty jest złamaniem zasad dotyczących bezpieczeństwa. W tym momencie warto bliżej przyjrzeć się Ustawie o elektronicznych instrumentach płatniczych. W momencie zagubienia lub kradzieży nie chroni nas zapis mówiący, że do czasu zgłoszenia jej utraty obciążają nas operacje dokonane przy jej użyciu do równowartości w złotych 150 euro.

W przypadku braku podpisu lub w przypadku niezgodności podpisów na karcie i dokumencie obciążeniowym na podstawie Art. 9 tejże ustawy sprzedawca może nie zaakceptować naszej karty płatniczej. Warto więc podpisywać się czytelnie na kartach i tak samo, a przynajmniej podobnie robić to na dokumentach potwierdzających transakcje.

Teoria a praktyka

Jak to często jednak bywa ustawy swoje a życie swoje. Często możemy się bowiem spotkać z sytuacjami, gdy kasjerzy nie sprawdzają czy karta jest podpisana, a do rzadkości należą przypadki, gdy porównują oni podpis z karty z tym, który złożyliśmy.

Jakiś czas temu przeglądałem stronę, na której klient amerykańskiego banku sprawdzał jak daleko można się posunąć eksperymentując z podpisem na rachunkach dla sklepu. I tak zaakceptowano różnego rodzaju krzyżyki, szlaczki, a nawet amatorskie hieroglify. Morał z tego jest taki, że nawet podpisując kartę jesteśmy narażeni na to, że złodziej bez większych problemów da radę dokonać płatności przy jej pomocy.

Gwiazdka z nieba dla złodzieja

Jednak dla złodzieja niepodpisana karta to prawdziwa gwiazdka z nieba. Może on sam się na niej podpisać i bezproblemowo płacić przy jej pomocy.

Jednak by poprawić nieco bezpieczeństwo każda ze stron powinna coś zmienić w swoim postępowaniu:

My jako klienci powinniśmy zawsze pamiętać o podpisie na karcie;
Sprzedawcy powinni sprawdzać czy karta jest podpisana, a gdy takowa jest sprawdzać zgodność podpisów;
Kasjerzy powinni żądać okazania dokumentu tożsamości w przypadku braku karty, a w przypadku wątpliwości nie bać się odmówić umożliwienia zapłaty takim środkiem płatniczym.