Posiadanie własnej firmy wiąże się z licznymi obowiązkami. O tym jak trudno jest ogarnąć to wszystko wiedzą te osoby, które mają już za sobą etap przygotowań do rozpoczęcia prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Na początku wszystko wydaje się trudne, dopiero z czasem dostrzegamy to, jak bardzo się myliliśmy. Wystarczy odrobina samozaparcia i dobrej organizacji, aby sukcesywnie przejść przez etap otwierania własnego biznesu.
O czym musisz pamiętać?
Podczas podejmowania decyzji odnośnie rozpoczęcia pracy na własny rachunek, warto jest stworzyć plan działania. Dzięki konsekwentnemu trzymaniu się jego założeń szybko i sprawnie otworzymy swoją pierwszą firmę.
Na samym początku powinniśmy wybrać formę działalności gospodarczej. W zależności od rodzaju działalności, którą chcesz założyć, musisz zdecydować o jej formie prawnej. Dzięki temu Twoja firma zacznie fizycznie istnieć, a Ty będziesz mógł zająć się kolejnymi etapami.
Kolejną ważną rzeczą, którą musisz zrobić jest wybranie formy opodatkowania. Na tym etapie musisz dowiedzieć się, która forma będzie najodpowiedniejsza dla Twojej działalności. Nie zapomnij przy tym o stawce podatkowej, którą będziesz rozliczał swoje dochody. Warto sprawdzić różne warianty, ponieważ w niektórych przypadkach może przysługiwać Ci ulga.
Zakładając własną firmę musimy także określić rodzaj naszej działalności gospodarczej. Twoja firma musi zostać zatem sklasyfikowana zgodnie z kodami PKD (Polska Klasyfikacja Działalności). Kod ten jest pięcioznakowym symbolem, dzięki któremu urzędy będą wiedziały jakie czynności, w ramach swojej działalności, będziesz wykonywał.
Niezależnie od formy prawnej Twojej działalności jesteś zobowiązany do prowadzenia księgi rachunkowej. Możesz ja prowadzić samodzielnie. Taką ewidencję księgową możesz także zlecić zewnętrznemu biuru rachunkowemu.
Rejestracja firmy i ostatnie formalności
Po ustaleniu formy prawnej oraz kodu PKD czas zarejestrować firmę. W tym celu musisz złożyć wniosek do CEIGD (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku Twoja działalność gospodarcza może już funkcjonować. Nie zapomnij jednak o tym, że do jej prowadzenia niezbędne jest posiadanie firmowego konta bankowego, a także firmowej pieczątki. Pieczątkę możesz zakupić w Internecie, np. na stronie: https://www.maxonline.pl/. Jest ona niezbędna w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, ponieważ to właśnie nią będziesz podbijał ważne dokumenty, na których będziesz składał swój podpis.