Mobilny BPM to dobre rozwiązanie, aby w elastyczny sposób zwiększyć mobilność i produktywność pracowników. W dobie konsumeryzacji IT większość z nas posiada smartfona, tablet, laptopa lub inne urządzenie przenośne. Oprócz zabijania czasu przy pomocy Angry Birds, mogą zostać one wykorzystane również do bardziej produktywnych celów. Spójrzmy w jaki sposób zdalny dostęp do firmowych dokumentów i procesów biznesowych generuje określone korzyści.
1. Szybki czas reakcji
Tempo pracy w XXI w. wymaga na pracownikach szybkie odpowiadanie na występujące zdarzenia. W przeciwnym przypadku generowane są straty bądź przegapiona zostaje okazja na zysk. Najprostszym przykładem są faktury. Ich zbyt długie procesowanie i przekraczanie ustalonych terminów, skutkuje nałożeniem kar finansowych. Wystarczy wówczas, aby osoba je akceptująca poszła na urlop i zapomniała bądź nie miała możliwości zdalnego dopilnowania spraw. Tymczasem urządzenie mobilne wsparte odpowiednim systemem pozwala na wykonanie szeregu podstawowych czynności (np. akceptacji faktury) w prosty sposób, z niemal każdego miejsca na świecie.
2. Być na bieżąco
Powrót po kilkudniowej podróży służbowej, skutkujący koniecznością „odgrzebywania się” z nagromadzonych zadań, może wywołać depresję u nawet najbardziej zmotywowanych pracowników. Tymczasem można temu łatwo zapobiec. Dzięki mechanizmom tj. Mail Approval, nie trzeba się nawet logować do systemu BPM/ERP firmy, aby móc dokonywać decyzji we wcześniej zdefiniowanych sprawach. Wystarczy prosty komunikat wysłany wiadomością e-mail (np. „Tak” dla akceptacji wspomnianych wcześniej faktur).
3. Funkcjonalność
Urządzenia mobilne w pracy to nie tylko e-mail i zdalny dostęp do systemu BPM. Obecnie możliwe jest nawet skanowanie i rozpoznawanie znaków z wykorzystaniem smartfona. W prosty i szybki sposób można przekazać w edytowalnej formie tekstowej to, co znajduje się na papierze. Ostatnio sam sprawdzałem darmową aplikację Mobile OCR na Androida. Efekt jest lepszy niż się spodziewałem. Wysoka skuteczność, możliwość łatwego skopiowania tekstu do schowka i kilka innych możliwości sprawiają, iż obecnie skanowanie z pomocą smartfona ma sens. Na poziomie korporacyjnym (płatne) aplikacje tego typu są jeszcze bardziej funkcjonalne i dopracowane.
4. Wygoda
Młode pokolenia już od najmłodszych lat oswojone są z technologią. W życiu zawodowym lubią i przede wszystkim chcą wykorzystywać jej zdobycze. Dlatego obecnie pracodawcy muszą podejmować działania, które mają na celu wykorzystanie tego faktu. Po pierwsze, ze względu na fakt, iż pracownik mobilny jest bardziej produktywny. Po drugie, łatwiej jest w ten sposób zachęcić młodych i zdolnych do zatrudnienia się i pozostania w organizacji.
5. Social BPM
W dobie Facebooka, Twittera i szeregu innych portali społecznościowych, coraz bardziej popularne (i modne wręcz) staje się bycie członkiem internetowych społeczności. Możliwość szerokiej i łatwej wymiany wiedzy i opinii pozwala na lepszą koordynację prowadzonych działań, a także ograniczenia roli helpdesku, ponieważ uczestnicy poszczególnych procesów będą mogli pomagać sobie nawzajem. Wzrasta także świadomość pracowników dotycząca prowadzonych działań, zarówno na poziomie całej organizacji, jak i poszczególnych departamentów i jednostek.
Mobilny BPM to zdecydowanie znak naszych czasów. Póki co ciężko powiedzieć, aby był elementem obowiązkowym w każdej firmie i organizacji, niemniej jednak w szeregu przypadków może wygenerować znaczne korzyści. Na przestrzeni lat jego rola będzie rosnąć i coraz więcej firm sięgnie po to rozwiązanie. Warto jednak pomyśleć o tym już teraz. Wszak przewagę konkurencyjną zyskują ci, którzy reagują szybko i nie obawiają się nowych rozwiązań.