Jak pisać funkcjonalny dziennik osobisty?

0
222
Jak pisać funkcjonalny dziennik osobisty?

Podczas kursów rozwoju osobistego często się mówi o korzyściach, które płyną z pisania osobistego dziennika. Może on mieć różne zastosowanie i można go na wiele sposobów interpretować. By pisać skuteczny dziennik osobisty, należy wpisy robić szybko, w ciągu 4-5 minut. Jeśli na pisanie będziemy poświęcali więcej czasu, dziennik stanie się nudny i możemy doprowadzić do sytuacji, że porzucimy ten pożyteczny obyczaj.
Pisanie dziennika osobistego pozwoli wam na przeanalizowanie waszej działalności i zwrócenie uwagi na mało znaczące fakty, do których nie przywiązywaliście wagi, a które mogły istotnie wpłynąć na jakość waszego życia. Pisząc dziennik, macie możliwość dostrzec te niewielkie fakty i zdarzenia, które często się powtarzają i wdają się nie mieć większego znaczenia.
Prowadzenie takiego dziennika pozwala na ponowne zapoznanie się z przeszłymi działaniami, aby wyłowić niektóre istotne fakty i lepiej zaplanować życie.
Dziennik osobisty stanowi jeden z głównych instrumentów, który służy do wychwycenia pozytywów i negatywów feedbacku. Można się wtedy zastanowić, gdzie popełniliście błąd, a kiedy wasze działania przyniosły pożądany efekt.
Dzięki takiemu dziennikowi analiza waszego życia stanie się bardzo prosta i pozwoli na nakreślenie nowych celów.
Dziennik osobisty daje możliwość odpowiedzenia na wszelkie trudne pytania, które stwarza rzeczywistość i jest on potężnym instrumentem analitycznym.
Pisanie dziennika służy również do poznania pojawiających się czynników wewnętrznych i zewnętrznych, które mogą blokować wasze działania.
Z pewnością zdarzyło się, że nagle wpadł wam do głowy jakiś dobry pomysł, ale później wam umknął. Dzięki szybkiemu zapisaniu tego faktu w dzienniku będziecie mogli do niego wrócić i poddać go ocenie. Nowe pomysły pojawiają się czasami spontanicznie, ale często brakuje czasu na to, żeby zakrzepły w waszym umyśle. Zapisanie ich w dzienniku rozwiązuje ten problem. Powstaje możliwość ocenienia pomysłu i przeanalizowania go na nowo.
Dziennik osobisty może stać się również czynnikiem absorbującym troski i zmartwienia. Notując sytuacje stresowe i niepokoje, znajdujemy ujście dla złości i frustracji. Wtedy dziennik staje się szczególną formą terapii.
Doskonalenie osobowości opiera się również na wiedzy o sobie. Dziennik pozwala na przyjrzenie się wydarzeniom przeszłym i teraźniejszości, jeśli oczywiście pisze się go szczerze i rzeczowo.
Pisanie dziennika tworzy bezpośrednią nić z waszym umysłem i często pełni rolę psychicznego zaworu bezpieczeństwa.