Dwa główne błędy w zarządzaniu czasem

0
282
Dwa główne błędy w zarządzaniu czasem

Jeśli pracujesz bardzo dużo i jednocześnie stale posiadasz listę niezrealizowanych zadań to znak, że trzeba wprowadzić zmiany w zarządzaniu czasem. Wiele osób boryka się z takimi problemami. Stawiają oni przed sobą liczne cele, pragną realizować się zawodowo oraz dbać o rodzinę jednak na to wszystko nie wystarcza im czasu. Takie osoby z dużym prawdopodobieństwem popełniają typowe błędy w zarządzaniu czasem.

Brak określonych priorytetów

Wiele dorosłych osób w Polsce zostało wychowanych w duchu pracowitości. Mają one zakodowane, że trzeba nieustannie działać i być pracowitym. Zasadniczy problem jednak sprowadza się do tego, że nie chodzi o to, żeby pracować dużo tylko mądrze. Jeśli ktoś bardzo dużo pracuje i jednocześnie robi to chaotycznie, będzie to rodziło u niego tylko frustrację. Na pewno każdy z nas ma w otoczeniu osoby pracowite, które jednocześnie muszą żyć bardzo skromnie. Zwykle wynika to z faktu, że nie robią one tego co powinny. Czasem winne są temu przyzwyczajenia innym razem strach przed zmianą. Bez względu jednak na to jaką pracę wykonujesz powinieneś nauczyć się wyznaczać priorytety. Chodzi o to, by w pierwszej kolejności wykonywać te zadania, które popychają nas do przodu. Tutaj właśnie tkwi błąd wielu osób źle zarządzających swoim czasem. Większość dnia pochłaniają im tzw. wypełniacze czyli zadania rutynowe, mało ważne, niewiele wnoszące. Zacznij więc od określenia, które zadania mogą coś zmienić na lepsze w swoim życiu oraz które przysporzą ci więcej pieniędzy. Bardzo często okazuje się, że są to szkolenia i inwestycje w swój własny rozwój. Należy starać się nie dopuszczać do sytuacji, kiedy zadania bieżące wypełniają cały dzień pracy i nie ma już kiedy pomyśleć o niej bardzie strategicznie.

Działanie bez listy zadań

Wiele osób nigdy nawet nie spróbowało stworzyć listę zadań choćby na jeden dzień. Są tacy, którzy co prawda próbowali, jednak nigdy nie udało im się jej dobrze wypełnić. Plan dnia to podstawa. Aby jednak listy zadań przenosiły pożytek muszą być dobrze przygotowane. Listę robimy dzień wcześniej lub najpóźniej o poranku. Powinna ona być możliwie krótka. To właśnie tutaj wiele osób robi błąd i wpisuje ogromną liczbę zadań. Jest oczywiste, że nie uda się ich zrobić a przesuwanie na kolejne dni jest frustrujące. Na listę wpisujemy więc 3 lub 4 większe zadania i zaczynamy dzień od tego priorytetowego. W spisie należy też umieść zadania mniejsze takie jak przygotowanie posiłku, wyjście na pocztę, właśnie po to, by z góry wiedzieć ile zajmą one czasu. Ważne jest także by zadania były grupowane. Przykładowo wpisujemy obok siebie 3 zadania do wykonania na komputerze. Gdy mamy potrzebę zrobienia przelewu sprawdzamy czy nie ma ich więcej i robimy za jednym razem.