Handel elektroniczny to gałąź gospodarki, która od lat pochwalić może znakomitymi wynikami, jeśli chodzi o ogólny udział w rynku. Ponadto prowadzenie sklepu internetowego często nie jest aż tak skomplikowane, jak posiadanie stacjonarnego punktu sprzedaży. Wystarczy zbudować przejrzystą i atrakcyjną stronę sklepu, aktywnie go promować i zając się obsługą zamówień. Ponadto nie jest wymagane posiadanie nawet własnego magazynu, jeśli weźmiemy pod uwagę inne modele logistyczne. Modelem, który nie wymaga posiadania magazynu jest dropshipping.
Na czym polega dropshipping?
Sklep internetowy, który działa według tego modelu logistycznego posiada produkty w ofercie, lecz tylko na stronie. Nie jest w ich fizycznym posiadaniu, bowiem proces kompletacji zamówienia i wysyłki do klienta przełożony jest tu na dostawcę danego sklepu, czyli hurtownię, bądź też producenta. Rola sprzedawcy jest tu ograniczona do pozyskania klienta, skłonienia go do finalizacji transakcji i późniejszej obsługi posprzedażowej. Sklep internetowy zazwyczaj posiada tu integrację z hurtownią, z której się zaopatruje, dzięki czemu stany magazynowe są zawsze aktualne. Stosując dropshipping zarabia się na marży, czyli różnicy ceny produktu oferowanego w sklepie i kosztu tego samego produktu u dostawcy.
Jakie są zalety dropshippingu?
Prowadzenie sklepu bez fizycznego posiadania towarów ma swoje ogromne plusy. Jest to dobre rozwiązanie dla początkujących przedsiębiorców, którzy nie mają na tyle oszczędności, by utrzymać dodatkową powierzchnię magazynową na przechowywanie produktów. Posiadanie magazynu wiąże się też z dbaniem o proces wysyłki, do której potrzebni są najczęściej pracownicy, których również trzeba opłacić. Nawet chcąc oszczędzić, robienie tego w pojedynkę może być dla przedsiębiorcy męczące, a wręcz niemożliwe, jeśli sprzedaż zanotuje wzrosty. Model ten działa niezwykle dobrze, gdyż wysyłka przeniesiona jest na osoby trzecie, przez co często działa znacznie szybciej, a przesyłka dostarczana jest do domu klienta błyskawicznie. Przy ograniczonej roli wyłącznie do samego sprzedawania można skupić się na ulepszaniu oferty produktowej, a przede wszystkim działaniach marketingowych, które są tu wyjątkowo ważne. Sklep internetowy, jak każdy inny, czy w tradycyjnym modelu, czy modelu dropshipping musi zarabiać, potrzebne jest, więc aktywne promowanie sklepów na różne sposoby. Nawet zakładając najgorszy scenariusz, są plusy tego rozwiązania – w przypadku bowiem nierentowności sklepu i małego zainteresowania sprzedawca nie będzie miał większych trudności, by zawiesić działalność lub też nawet ją zamknąć. W przypadku, którym sprzedawca posiada swój własny magazyn, sytuacja jest na tyle problematyczna, że musi on pozbyć się zalegającego, niesprzedanego towaru.